mgF3EyG

7 Stappen om je persoonlijke invloed te vergroten

Door Eelko Vooijs •

Bij effectieve communicatie gaat het om relaties. En of dat nu relaties zijn met je klanten, leveranciers of collega’s maakt niet uit. Je succes wordt voor een belangrijk deel bepaald door jouw invloed binnen die relatie. Daarom hieronder 7 stappen die succesvolle mensen volgen in hun relaties:

1 Weet: De kaart is niet het gebied

Om een best complex en onbewust psychologisch proces kort samen te vatten: mensen hebben allemaal een eigen –mentale- kaart van de wereld: hun wereldmodel.

In het dagelijks functioneren, en dus ook in de communicatie, reageren mensen vanuit hun model van de wereld. Het wereldmodel is een vereenvoudigde weergave van de wereld, net zoals een tomtom ook slechts een vereenvoudigde weergave van de route geeft.

In een wereldmodel bevinden zich bijvoorbeeld herinneringen, overtuigingen en dingen die iemand belangrijk vindt. Al deze zaken bepalen op hun beurt weer hoe iemand het dagelijks leven waarneemt.

mgF3EyG

Mensen die invloedrijk zijn in relaties zijn zich van dit proces bewust. Ze weten dat geen mens hetzelfde is en dat dus iedereen met een eigen mentale kaart zijn weg vindt in het leven.

2 (her)ken je eigen kaart

Wees je bewust van jouw eigen kaart. Wat vind jij belangrijk? Waar let je vooral op? Wat wil je graag vertellen aan of weten van de ander?

Succesvolle mensen kennen hun eigen kaart en herkennen in hun communicatie wanneer ze bezig zijn met hun eigen ideeën en opvattingen.

3 Onderzoek de kaart van de ander

Zodra je je bewust bent van je eigen kaart, kun je die van de ander onderzoeken. Tussen de regels door –en soms ook gewoon in de regels- zal de ander je alles vertellen over zijn of haar kaart. Wat belangrijk is en wat niet, of ze bijvoorbeeld meer aandacht en woorden besteden aan mensen of aan activiteiten, of ze veel in beelden praten of juist in gevoelens.

Vind je het nog niet zo makkelijk om dat tussen de regels te horen? Vraag dan gewoon: “Wat is daarin belangrijk voor je?” en je krijgt een schat aan informatie.

4 Neem goed waar

Gebruik al je zintuigen bij het onderzoeken van de kaart van de ander. Mensen gebruiken van alles om te benadrukken waar het hen om gaat. Ze zullen bijvoorbeeld non-verbaal met gebaren benadrukken wat ze belangrijk vinden, of door middel van hun intonatie of stemvolume ergens een extra accent leggen.

Mensen die invloedrijk zijn in hun persoonlijke relaties pikken deze signalen goed op en gebruiken die.

5 Volg de ander

Begin je een idee te krijgen van het wereldmodel van de ander? Versterk dan de relatie door de ander te volgen in zijn of haar wereldmodel: Als het waar is, vertel dan dat je dezelfde dingen belangrijk vindt “Leuk dat je dat zegt. Voor mij is respect ook één van de belangrijkste dingen in mijn werk…”. Deel je de uitgangspunten niet? Ga er dan niet over liegen, maar geef aan dat je de ander hebt begrepen: “Ok, dus ik begrijp dat respect voor jou heel belangrijk is…”

6 Leidt de ander

Nu, en ook echt pas nu, is het moment gekomen om de ander te gaan leiden. Je wilt immers iets bereiken met de ander? Of je iemand nu iets wilt verkopen, een beoordelingsgesprek wilt voeren of kritiek wilt geven, je kunt iemand pas gaan leiden nadat je bent gaan volgen. Pas op dat moment ontstaat namelijk de bereidheid van de ander om ook jou te volgen. En dat is nodig als je wilt dat iemand tot actie overgaat.

7 Blijf flexibel

Het proces van waarnemen, volgen en leiden is eigenlijk een continue proces. Zolang je dit blijft doen zal je communicatie aankomen en invloed hebben. Je zult kunnen leiden, maar vanuit respect voor de ander en met de flexibiliteit om de ander eerst te volgen. Leuker, sneller en effectiever! Ik daag je uit om het de komende week eens op deze manier te proberen…

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is verplicht.

Voornaam *

Dit veld is verplicht.

Achternaam *

Vul een geldig e-maildres in.

E-mail *

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Plaats een reactie

Dit veld is verplicht.

Naam*

Vul een geldig e-mailadres in.

E-mailadres*

Dit veld is verplicht.

Bericht*