authenticiteit

Doe de authenticiteitscheck in 6 stappen

Door Eelko Vooijs •

Eén van de belangrijkste basisingrediënten bij iedere vorm van doelgerichte communicatie is authenticiteit. Als iemand authentiek is, heb je het gevoel dat het klopt en ben je bereid te luisteren. Voor jezelf geldt hetzelfde. Als je helemaal jezelf kunt zijn in je communicatie dan komen de woorden vanzelf en voel je je goed bij wat je zegt.

Toch is ‘jezelf zijn’ vaak makkelijker gezegd dan gedaan. In dit blog deel ik 6 stappen met je waarin je kunt checken waar jij nog winst kunt halen.

Het idee achter deze stappen is eenvoudig: ieder mens kent in elke situatie een soort gelaagdheid, verschillende niveaus die een rol spelen. Hoe meer deze niveaus op elkaar aansluiten, hoe authentieker.

authenticiteit

Niveau 1: Je Missie

Dit is het meest abstracte niveau. Hier gaat het om het grotere geheel. Wat wil je bereiken in de wereld? Met welke doelen of groepen voel je je verbonden? Voor sommige mensen is dit heel praktisch (‘Helpen de wereld een beetje mooier te maken’) en voor anderen is het eerder bijna spiritueel (‘Ik voel me verbonden met alle mensen op de aarde’). In elk geval mag het op dit niveau nog lekker vaag zijn.

Niveau 2: Je Identiteit

Hier is de centrale vraag: wie of wat BEN je in deze situatie? En elk antwoord op deze vraag is goed. ‘Ik ben in deze situatie de ondernemer’, ‘Ik ben in deze situatie mezelf’, ik ben in deze situatie moeder’, etc. Een rol, een gevoel of gewoon wat er in je opkomt. Vaak geldt: hoe minder hard je erover nadenkt, hoe beter het antwoord.

Niveau 3: Je waarden en overtuigingen

Dit wordt al wat praktischer. De vraag hier is: wat vind je in deze situatie belangrijk? En waar ga je vanuit? Antwoorden kunnen zijn: ‘integriteit’, ‘gezelligheid’, ‘eerlijkheid’ of ‘Ik ga ervan uit dat iedereen zijn eigen waarheid heeft’, ‘Ik geloof heel erg in de kracht van mensen’.

Op dit niveau zijn er vaak meerdere dingen die je belangrijk vindt en waar je in gelooft.

Niveau 4: Je vermogens

Hier gaat het om welke kwaliteiten van jezelf je inzet. Jouw vermogen om leiding te geven bijvoorbeeld, of het vermogen om een vergadering goed te leiden.

Niveau 5: Je gedrag

Hier is de vraag: wat DOE je precies? Welke handelingen verricht je? Op welke manier praat je? Welke woorden gebruik je? Op dit niveau is het vaak ook belangrijk wat je juist niet of heel weinig doet.

Niveau 6: De omgeving

En het laatste niveau heeft betrekking op de omgeving waarin je je bevindt terwijl je doet wat je doet. Waar ben je? Wie zijn daar allemaal bij?

De check

Ok, maar hoe gebruik je deze niveau’s nu om authentieker te worden? De basisregel is makkelijk: hoe meer de verschillende niveaus aansluiten, hoe authentieker. Dus als je in jouw omgeving gedrag en communicatie vertoont die aansluiten bij jouw vermogens. En vermogens inzet die passen bij jouw waarden en overtuigingen. En waarden en overtuigingen gebruikt die aansluiten bij wie je op dat moment bent. En als jouw identiteit past binnen jouw missie. Dan….ben je zo authentiek als het maar zijn kan 🙂

Als je het gevoel hebt in bepaalde situaties niet helemaal lekker in je communicatie te zitten, kun je de niveaus gebruiken als check: kun je in die situatie op alle niveau’s iets invullen? Zo nee: zorg dat je het antwoord vindt.

En als je wel op alle niveaus iets in kan vullen: sluit het dan op elkaar aan? En kan je nog iets veranderen om het nog beter aan te laten sluiten? Tip: aanpassen gaat het gemakkelijkst op niveau 4, 5 en 6  

Organisatie

Bovenstaand geldt niet alleen voor personen, maar kan net zo goed gelden voor teams en organisaties. Door groei en andere ontwikkelingen ontstaat in de praktijk makkelijk een verwijdering tussen de niveaus.

Het is dus zaak om hier voortdurend op te letten en als het nodig is op bij te sturen. En dat hebben we als Eviont ook gedaan. Ondersteund door Aditude hebben we het afgelopen jaar meer helderheid gekregen in onze missie en identiteit en hebben we hard gewerkt om dit op alle niveaus door te voeren.

Met onder andere als resultaat dat je dit blog leest op een vernieuwd ‘omgevingsniveau’ van Eviont. Een nieuwe visuele identiteit, website en nog veel meer. Ons past het als een maatwerkpak omdat het nog beter uitdrukking geeft aan wie wij zijn en waar we voor staan. En ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden….

Eelko Vooijs

Eelko Vooijs

eelko@eviont.nl

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is verplicht.

Voornaam *

Dit veld is verplicht.

Achternaam *

Vul een geldig e-maildres in.

E-mail *

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Plaats een reactie

Dit veld is verplicht.

Naam*

Vul een geldig e-mailadres in.

E-mailadres*

Dit veld is verplicht.

Bericht*