iphone-6-458150_1920

5 tips: Krijg meer tijd en rust met je smartphone

Door Eelko Vooijs •

Het is voor veel mensen de periode net na de vakantie. Het weer is nog mooi en je zit vaak in gedachten nog een beetje tegen de vakantiesfeer aan. Tegelijk merk je ook vaak dat je voor je het weet weer helemaal in de flow van het werk zit. Berichten, afspraken, dingen die in de vakantie zijn blijven liggen, nieuwe plannen… Voor je het weet kom je weer tijd te kort.

En daarom deel ik in dit blog 5 tips met je om meer tijd en rust te krijgen met je smartphone.

Ok, eerst maar even hoe ik hierop kom. De afgelopen vakantieperiode besloot ik om 4 weken  ‘offline’ te gaan. Concreet: iPhone uit en pas na 4 weken weer aan. En ik schrok eigenlijk een beetje van de impact die dat had. Hoe veel het gebruik van de telefoon in mijn ‘systeem’ zit. De eerste week leek ik zelfs wel een beetje afkickverschijnselen te vertonen…

iphone-6-458150_1920

In elk geval maakt me dat na de vakantie extra bewust van de rol van mijn inmiddels weer ingeschakelde telefoon.

Zoals met zoveel dingen gebruik je je smartphone automatisch en onbewust. Mensen zijn gewoontedieren en volgen in hun dagelijkse routines vaste patronen en stappenplannen. Als je tijd over wilt houden en meer rust wilt vinden, loont het dus om naar je dagelijkse routines te kijken. En laat je smartphone nu bij steeds meer van deze routines betrokken zijn…

Mocht je overigens op zoek zijn naar algemene tips om tijd over te houden, dan kun je altijd nog even naar dit artikel op ons blog kijken.

Nog even: meer tijd over? Rust vinden? Hoezo eigenlijk? Nou, het schijnt dat we (1) nogal veel tijd besteden aan onze smartphone (gemiddeld 3 uur en 16 minuten per dag / 1500 keer per week checken zie: http://www.dutchcowboys.nl/mobile/hoe-vaak-kijk-jij-op-je-smartphone-gemiddelde-gebruiker-kijkt-1500-keer-per-week) en (2) daar nogal onrustig en ongeconcentreerd van kunnen worden.

Tip 1: Hij kan uit!

De eerste tip ligt best voor de hand: wist je dat je smartphone ook uit kan? Misschien moet je even in de gebruiksaanwijzing kijken hoe, maar het kan echt. De meeste modellen hebben daar gewoon een knop voor.

Steeds meer mensen gaan een experiment aan met zichzelf en zetten de smartphone uit of doen hem zelfs helemaal weg (en ruilen hem in voor een oude nokia). Op internet vind je veel verslagen van mensen die dat doen (zoals hier en hier) en even googelen op ‘leven zonder smartphone’ levert je genoeg ervaringen op. De samenvatting: mensen houden veel tijd over en ervaren meer rust. Al moeten ze op sommige punten even wennen.

Tip 2: Hij hoeft niet altijd aan

Eigenlijk een beetje een ‘lightvariant’ van de eerste tip, maar voor veel mensen wel haalbaarder. Heb je een smartphone voor je werk? Zet hem uit als je ‘s avonds thuis komt. En zet hem pas weer aan als je ‘s ochtends naar je werk gaat.

Wordt je al een beetje onrustig bij het idee? Dat zou wel eens een teken kunnen zijn dat er veel te winnen is voor je 🙂

Maar je mag het jezelf ook gemakkelijk maken, en deze tip geleidelijk aan volgen. Bijvoorbeeld een paar dagen in de week of alleen in het weekend. Of je telefoon aanhouden tot 20.00 uur om toch nog wat appjes en mailtjes te kunnen volgen. Elke stap die jou ervan bewust maakt hoeveel tijd en aandacht onbewust naar je smartphone gaat is al waardevol. Zodat je je weer bewust bent kun je kiezen.

Tip 3: houd jezelf niet voor de gek

Dat is een tip uit mijn eigen ervaring en praktijk. De negatieve invloed van de smartphone komt met regelmaat voorbij in onze coachingstrajecten en in onze 3 daagse training Beter leidinggeven met NLP besteden we ook aandacht aan timemanagement en de smartphone komt daar zeker ook aan bod. Ik ken alle categorieën tegenwerpingen wel:

  • ik ben onmisbaar / moet altijd bereikbaar zijn

  • anders loop ik opdrachten mis

  • ja maar, wat als…..

  • Bij ons werkt dat niet

  • etc.

Heb jij ook een misschien wel vergelijkbare reden waarom je je smartphone niet vaker uit zou kunnen doen? Check dan even bij jezelf: is dat echt waar? En is er echt geen andere mogelijkheid om dat op te lossen? Hoe losten ze dat 10 jaar geleden dan op, zonder smartphone?

Mijn ervaring is dat er weinig echte redenen zijn om je smartphone 24/7 aan te hebben.

Tip 4: Gebruik je telefoon slimmer

Veel van onze afleidende en minder productieve smartphone gewoontes worden automatisch gestart: er piept of trilt wat, je ziet een nieuw bericht bij je Facebook-icoontje en voor je het weet kijk je even. Het simpel slimmer inrichten van je telefoon helpt:

  • meldingen uit: neem een kwartiertje de tijd om alle spontane meldingen uit te zetten. Geen trillen, piepen of berichten in je beginscherm meer scheelt al heel veel. Je gaat nu alleen naar je mail / whatsapp / facebook / twitter / etc. als je er bewust voor kiest.

  • whatsapp leesbewijzen: als je whatsapp gebruikt dan ken je het vast wel: de ‘vinkjes’ waaraan andere gebruikers kunnen zien of het bericht is aangekomen en -erger- of je het al gelezen hebt. Voor veel gebruikers een bron van onrust: “Ze hebben gezien dat ik het bericht heb geopend. Als ik nu niet gelijk reageer dan denken ze vast…” en voor je het weet zit je weer midden in een chat. Slimmer: zet deze functie uit. Ga naar je instellingen van whatsapp kies voor account, dan privacy en zet de leesbewijzen uit.

  • Richt je telefoon anders in. Door bijvoorbeeld je beginscherm helemaal leeg te maken en een slimme indeling voor je vervolgschermen te maken. Een mooie blog met praktische tips op dit punt vind je hier: http://timemanagement.nl/smartphone-slim-gebruiken/

Tip 5: gebruik de slimheid van je telefoon

Tenslotte nog een tip waarin de telefoon juist een grote en positieve rol speelt. Gebruik de intelligentie van je telefoon om je juist te helpen tijd te besparen. Bijvoorbeeld door een goede to-do-lijst bij te houden in een app waarin je -als je je telefoon toch aan hebt staan- je losse gedachten en ideeën kunt ‘vangen’.

Dat kun je gewoon doen in je agenda of to do lijst app, of een meer gevanceerde vorm waarin je ook andere werkzaamheden en contacten kunt managen zoals Insightly.

Denk er hierbij trouwens ook aan dat een to-do lijst vooral handig is als je ook een ‘not-to-do-lijst’ hebt (check hier nog even onze eerdere blog daarover).

Hopelijk kun je met deze tips ook tijd of rust winnen zodat je productiever wordt op het werk en / of privé meer toekomt aan wat echt belangrijk is. Bijvoorbeeld het lezen van een boek :-))

Ik ben benieuwd hoe het jou vergaat: spreken de tips je aan, of heb je helemaal geen last van productiviteitsverlies door je smartphone? Heb je misschien nog mooie aanvullende tips? Laat het weten in het commentaarveld hieronder!

Vond je dit artikel nuttig? Deel het dan met hulp van onderstaande knoppen!

PS.: Tijdens de ongeveer 3 uur die ik besteed heb aan de research en het schrijven van dit blog heeft mijn iPhone me 27 keer gestoord (sms, mail, whatsapp en 3 telefoontjes). Ik weet zeker dat ik de blog ook in 2 uur had kunnen schrijven. Zelf nog even een de slag met tip 4 dus 🙂

Eelko Vooijs

Eelko Vooijs

eelko@eviont.nl

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is verplicht.

Voornaam *

Dit veld is verplicht.

Achternaam *

Vul een geldig e-maildres in.

E-mail *

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Plaats een reactie

Dit veld is verplicht.

Naam*

Vul een geldig e-mailadres in.

E-mailadres*

Dit veld is verplicht.

Bericht*