contract-1464917_1920

Wat niet uitgesproken wordt over de relatie met je medewerkers

Door Eelko Vooijs •

Heb je als leidinggevende ook wel eens dat medewerkers op een ‘rare’ manier op je reageren? Een manier die voor jou soms zelfs ongepast lijkt?

Of dat je je afvraagt waarom een medewerker bepaalde dingen niet gewoon met jou wil delen. Je hebt immers het beste met hem voor?

De verklaring hiervoor ligt in het ‘contract’, de onbewuste afspraken die in elke relatie een rol spelen…

Je kunt het eigenlijk zo zien: ons onbewuste heeft voor elk type relatie een soort blauwdruk die het gebruikt. Een setje afspraken en spelregels op basis waarvan je in een split-second weet wat je aan elkaar hebt. Dit noemen we het ‘contract’.

contract-1464917_1920

Het contract bepaalt:

  • de wederzijdse verwachtingen van de relatie;

  • wat je (dus) kunt maken tegenover elkaar (gedrag);

  • waarover je met elkaar kunt praten;

  • de manier waarop je met elkaar kunt praten;

  • wat er gebeurt als je je niet aan het contract houdt.

Het is goed je te realiseren dat dit onbewust bepaald wordt. Er worden (meestal) geen dingen van expliciet uitgesproken.

Huisarts

Hoe werkt het nu in de praktijk? Als je bijvoorbeeld naar de huisarts gaat en het spreekuur bezoekt, dan ga je onbewust uit van een aantal zaken binnen die relatie: het is logisch dat je de arts vertelt waar je voor komt. Ook verwacht je dat hij eventueel vragen stelt ter verduidelijking en dat hij uiteindelijk degene is die weet wat eraan gedaan moet worden.

Andersom verwacht de arts ook bepaalde zaken van jou. Hij gaat ervan uit dat je antwoord geeft als hij wat vraagt, ook al zijn het persoonlijke vragen. Ook gaat hij ervan uit dat je zijn kennis en vaardigheden respecteert en zijn advies zult opvolgen.

Deze verwachtingen worden dan weliswaar niet uitgesproken, ze worden onbewust wel gebruikt om te beoordelen of jullie relatie goed is.

Denk maar aan iemand die zegt: “Nou, ik was vanmorgen bij de huisarts en toen vertelde ik mijn klacht. Aan het einde van mijn verhaal kijkt hij me aan en vraagt: ‘Wat denkt u zelf dat er aan de hand is?’ Dat is toch belachelijk! Wie is hier nu de arts?”

Degene die dit zegt is duidelijk teleurgesteld in de arts en beoordeelt dat op basis van het contract: de arts gedraagt zich anders dan (onbewust) werd verwacht.

Voor de groenteboer of een politieagent gebruik je weer een heel ander contract. Stel je eens voor dat je onbewust van een politieagent hetzelfde verwacht als van je huisarts. Of dat je groenteboer je eenzelfde soort vragen stelt als je huisarts…

Leiding geven

En wat betekent deze kennis nu voor jou als leidinggevende?

Ten eerste is het goed je te realiseren dat je als leidinggevende vaak meerdere contracten hebt met je medewerkers:

  • Je bent de leidinggevende die de mensen beoordeelt en moet sturen

  • Je bent ook gewoon de collega die wil weten hoe het met iemand gaat.

  • Je bent soms ook de leidinggevende coach die mensen wil helpen zich verder te ontwikkelen

  • etc.

En daar begint vaak de verwarring in communicatie…

Want als je een opmerking maakt tegen een medewerker, doe je dat dan vanuit je contract als leidinggevende? Als collega? Als coach?

In de praktijk is er vooral één belangrijke tip om hier effectief mee om te gaan: zorg dat je als leidinggevende altijd volstrekt helder bent over het contract dat je gebruikt.

Dat kan op 2 manieren:

  1. gebruik maar één contract. besluit als leidinggevende niet én / én te willen zijn, maar maak een duidelijke keuze voor je contract en benoem die. Of…

  2. Wees per keer helder vanuit welk contract je communiceert: “Nu even in mijn rol als coach…”

Ik ben benieuwd of jij dit herkent en hoe je dit in de praktijk oplost. En of een van deze tips voor jou werkt. Laat het weten in het commentaar veld hieronder!

Dit artikel is een sterk ingekorte versie van hoofdstuk 5 uit mijn boek ‘Een goede leidinggevende is lui!’. Meer informatie over het boek vind je hier….

Eelko Vooijs

Eelko Vooijs

eelko@eviont.nl

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is verplicht.

Voornaam *

Dit veld is verplicht.

Achternaam *

Vul een geldig e-maildres in.

E-mail *

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Plaats een reactie

Dit veld is verplicht.

Naam*

Vul een geldig e-mailadres in.

E-mailadres*

Dit veld is verplicht.

Bericht*