sand-1503477

5 dingen die je moet weten over het gedrag van je medewerkers

Door Eelko Vooijs •

Als leidinggevende heb je de hele dag te maken met het gedrag van je medewerkers. Goed gedrag wil je natuurlijk graag terug zien en ik vermoed dat je ook een deel van je tijd besteed aan het veranderen van gedrag waar je minder blij mee bent. Als je al wat langer leiding geeft heb je vast zelf al ontdekt dat er in elk geval één ding is dat nog niet zo makkelijk is: veranderen van gedrag…

In het artikel van vandaag geef ik je 5 dingen mee die je kunnen helpen gedrag makkelijker te veranderen.

1. Het onbewuste is belangrijk

Misschien heb je wel eens gehoord dat ons gedrag op 2 manieren wordt aangestuurd: bewust en onbewust.Het bewuste deel van ons brein gebruiken we onder meer om belangrijke beslissingen te nemen, te redeneren, argumenteren en analyses te maken.

sand-1503477

Het onbewuste deel handelt ‘de rest’ af.Uit onderzoek weten we dat zo’n 95% van het gedrag wat mensen per dag vertonen behoort tot ‘de rest’ en dus onbewust wordt aangestuurd. 95%! Dat is best veel…

Toch richten de meeste leidinggevenden zich in hun pogingen om gedrag te beïnvloeden op de op de overige 5%. Ze analyseren, beargumenteren, leggen uit en overtuigen. Met uiteindelijk vaak weinig of kortdurend resultaat…

Tip: zorg dat je als leidinggevende heel snel je kennis over het onbewuste vergroot. Lees boeken, vind online filmpjes of vind een training die je hierbij kan helpen

2. Onbewust gedrag start automatisch

Een van de eerste dingen die je kunt leren over hoe de 95% gedrag onbewust wordt aangestuurd is dat dit automatisch gebeurt. Eigenlijk ook wel logisch, want als het niet automatisch zou starten, dan zou er een overweging en beslissing aan vooraf moeten gaan. En dan is het niet meer onbewust.

Als je begrijpt dat 95% van het gedrag (en daarmee dus ook de reacties, emoties en communicatie) van je medewerkers automatisch wordt opgestart kan je dat (1) milder maken -ze doen het immers niet bewust- en (2) nieuwsgierig maken naar het automatisme: wat was de ‘trigger’, de aanleiding waardoor dit onbewust in gang werd gezet?

Tip: naarmate je als leidinggevende meer zicht krijgt op de ‘triggers’ die gewenst en ongewenst gedrag in gang zetten, nemen je mogelijkheden om dat te beïnvloeden toe.

3. Onbewust gedrag volgt een vast patroon

Het tweede kenmerk van onbewust gedrag is dat het altijd een vast patroon volgt. Ook hier weer dezelfde logica: als het patroon iedere keer anders zou zijn, dan moet er weer overweging en besluitvorming aan te pas komen en dus het bewuste denken. Dingen die onbewust gaan volgen dus altijd een vast patroon. Eigenlijk weet je dat ook wel: als de ene medewerker boos wordt en je loopt weg, dan weet je dat als je over een uur terug komt dat de boosheid twee keer zo groot is. Terwijl de andere medewerker boos wordt en na 5 minuten al weer vergeten lijkt dat hij ooit boos was. En dat niet een keer, maar altijd in vergelijkbare situaties.

Tip: zorg ervoor dat je als leidinggevende ‘patroonherkenner’ wordt. Dat gaat het gemakkelijkst als je regelmatig even uitzoomt van de situatie van dit moment. Kom je gedrag tegen dat je niet kunt volgen? Zoom even uit en vraag je af: in welke situaties gebeurt dit nog meer?

Zodra je het patroon herkent heb je meer kans om het te beïnvloeden…

4. Het onbewuste neemt alles persoonlijk op

Het onbewuste werkt als een constante zoekmachine. Alle informatie die mensen krijgen wordt gescand en beoordeeld met de vraag: “wat betekent dit voor mij?” Gevolg: als je de ene collega ergens op aan spreekt, zullen anderen als die daarbij zijn zich ook aangesproken (kunnen) voelen. Handig om te weten omdat je als leidinggevende daarmee onbedoeld soms de verkeerde mensen aanspreekt.

Tip: je kunt dit mechanisme ook andersom gebruiken: als je het niet gemakkelijk vindt om een medewerker ergens direct op aan te spreken, kun je het ook indirect ter sprake brengen. Zijn of haar onbewuste zal het immers toch persoonlijk opnemen…

5. Het onbewuste volgt trends

Het onbewuste volgt niet alleen patronen in het gedrag (zie punt 3), maar ook in de manier waarop wordt gedacht, gecommuniceerd en gereageerd. Deze trends noemen we denkstijlen en die vormen in de praktijk een hele mooie gebruiksaanwijzing om mensen beter te begrijpen en te beïnvloeden op een manier die het beste bij ze past. Voorbeelden van deze trends? Sommige mensen volgen graag hoofdlijnen en andere details. Sommige mensen raken vooral gemotiveerd van doelen en resultaten, terwijl anderen pas echt in beweging komen als risico’s dreigen. Sommigen zien gelijk wat er ontbreekt, terwijl anderen altijd aandacht geven aan wat er wel is…

Deze trends maken deel uit van het onbewuste en worden dus automatisch en volgens een vast patroon gevolgd. Je kunt de trends meten (wij doen dat bijvoorbeeld met de Mindsonar® test) of leren hoe je ze ‘in het wild’ herkent.

Tip: let eens op welke trends je in het denken en de communicatie van je medewerkers herkent. Wil je meer effect op hun gedrag? Sluit dan zoveel mogelijk aan op hun voorkeuren…

Ben je door dit artikel even aan het denken gezet? Deel het dan op je facebook, twitter of linkedin! De knoppen hieronder maken het je gemakkelijk…

Eelko Vooijs

Eelko Vooijs

eelko@eviont.nl

 

 

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is verplicht.

Voornaam *

Dit veld is verplicht.

Achternaam *

Vul een geldig e-maildres in.

E-mail *

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Plaats een reactie

Dit veld is verplicht.

Naam*

Vul een geldig e-mailadres in.

E-mailadres*

Dit veld is verplicht.

Bericht*