time-for-a-change-897441

Verander je gedrag in 5 stappen

Door Eelko Vooijs •

Je hebt het je nog zo voorgenomen. Als het projectoverleg even lastig wordt, wil jij degene zijn die rustig en rationeel blijft reageren. Maar als het weer zover is, en die ene collega zo’n onbehouwen opmerking maakt, ga je weer los. Om vervolgens op weg naar huis je weer voor te nemen het de volgende keer anders te doen. Herkenbaar?

Het veranderen van gedrag is iets dat iedereen van tijd tot tijd wil. En zo makkelijk als het lijkt, zo lastig is het in de praktijk om je gedrag daadwerkelijk te veranderen. De volgende stappen helpen je daarmee een stuk verder op weg:

time-for-a-change-897441

Stap 1: Stel duidelijk je doel vast

Het lijkt een open deur, en toch wordt het vaak vergeten. Sta eens stil bij hoe je het eigenlijk wel wilt. Formuleer dat duidelijk voor jezelf en schrijf het desnoods ergens op. Dit geeft je onbewuste een hele mooie richting.

Let er daarbij wel op dat je het taalkundig positief formuleert, dus dat je opschrijft wat je wél wilt! Zinnen als “stoppen met roken…”, “niet meer….”, “minder….” richten je aandacht op dat wat je juist niet wilt en hebben vaak zelfs een averechts effect.

Stap 2: Welke nadelen heeft mijn doel?

Vraag je vervolgens af, welke nadelen het heeft om je doel bereikt te hebben. Welke voordelen van de huidige situatie dreig je te verliezen? Wat kan er mis gaan als je je doel hebt bereikt? Welk ‘ja-maar-stemmetje’ kun je in gedachten horen als je je voorstelt dat je je doel bereikt?

Pas als het mogelijk is je doel aan, zodat het aantrekkelijk blijft, en toch geen of zo min mogelijk van de nadelen bevat.

Stap 3: Gebruik je fantasie

Nu je weet wat je doel is en daar (bijna) geen nadelen meer aan zitten, is het van belang je brein te laten wennen aan de nieuwe situatie. Doe dit in twee stappen. (1) stel je voor dat je op een hele grote tv of filmscherm een beeld van jezelf ziet terwijl je je doel aan het doen bent. Kijk er in gedachten eens goed naar. Wat valt je op? Pas het nog aan als je dat wilt. Dan is het tijd voor stap (2): stel je voor dat je het echt beleeft terwijl je je doel aan het doen bent. Stap in gedachten in je eigen schoenen, zie door je eigen ogen wat er te zien is, hoor de geluiden en voel hoe het is om je doel te bereiken…

Stap 4: Wat houdt je tegen?

Als je goed door stap 3 heen bent gekomen, weet je in elk geval dat er geen mentale belemmeringen zijn om je zo te gedragen. We weten namelijk dat het voor je brein niet uitmaakt, of je een situatie echt beleeft of dat je je dat levendig voorstelt.

Denk nu nog eens aan je doel, en stel jezelf de vraag: wat houdt me tegen om dit te bereiken?

Schrijf alles op dat als antwoord op die vraag naar boven komt, of je het nu direct begrijpt of niet. Het antwoord kan een gevoel zijn, een overtuiging (iets dat je gelooft), iets praktisch of misschien wel een symbool.

Schiet je geen antwoord te binnen? Stel jezelf dan nogmaals de vraag en wees geduldig en opmerkzaam. Als er niets was dat je tegen hield, dan had je je doel immers al bereikt?

Stap 5: onderneem actie!

Als je door stap 4 weet wat je tegen houdt, dan kun je tenslotte in actie komen. Noteer voor elk van de hindernissen uit stap 4 twee dingen die je kunt doen om de hindernis weg te nemen. Soms kun je dit zelf, en soms heb je daar anderen voor nodig om je te ondersteunen.

Mijn ervaring is dat als je deze stappen volgt, er weinig is dat je er nog van kan weerhouden om je gedrag zo te veranderen zoals jij dat wilt.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring…

Ga je ermee aan de slag? Laat me je ervaringen hieronder weten!

In dit blogartikel staan een paar kleine NLP onderdelen uitgelegd. Vind je dat interessant? Kijk dan eens verder naar onze NLP opleidingen.

Eelko Vooijs

Eelko Vooijs

eelko@eviont.nl

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is verplicht.

Voornaam *

Dit veld is verplicht.

Achternaam *

Vul een geldig e-maildres in.

E-mail *

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Plaats een reactie

Dit veld is verplicht.

Naam*

Vul een geldig e-mailadres in.

E-mailadres*

Dit veld is verplicht.

Bericht*