friends-1026517_1920

Wat je als leidinggevende moet weten om je team te motiveren

Door Eelko Vooijs •

Een van de meest gebruikte vaardigheden van leidinggevenden is het motiveren van mensen. Je wilt immers dat mensen gaan doen wat jij wilt dat ze doen, en –minstens zo belangrijk- dat ze plezier, motivatie en voldoening uit hun werk halen. Toch?

Dus wat doe je dan als leidinggevende? Je vertelt over het doel dat we (met z’n allen) willen bereiken. Je schetst de voordelen ervan en stuurt op resultaten. Toch lijkt niet iedereen even gemotiveerd te worden door deze aanpak…

Wellicht maak je nog gebruik van beloningsinstrumenten en stel je een bonus in het vooruitzicht of geef je complimenten als het goed gaat.

friends-1026517_1920

“Jongens, als we deze opdracht tot een goed einde brengen dan zijn we niet alleen de beste in onze branche, maar kunnen we ook het bedrijfsresultaat ten opzichte van vorig jaar verdubbelen! En dat gaan jullie zeker terug zien op je loonstrook volgend jaar. Nu even met z’n allen de schouders eronder!”

En de meeste mensen van je team worden enthousiast en staan te springen om te beginnen. Maar….er zijn altijd een paar mensen die hun schouders ophalen. Het lijkt wel of het ze niets kan schelen. Ze maken in elk geval geen erg gemotiveerde indruk.

Herkenbaar? Lees verder hoe dat kan.

Patronen

We weten dat mensen onbewuste patronen volgen. Nu zijn die patronen individueel en dus voor iedereen verschillend. Toch zijn er zeker ook samenhangende rode draden te vinden in de patronen die mensen onbewust volgen. Die rode draden (ook wel metaprogramma’s of denkstijlen) genoemd zijn meetbaar en geven je goed inzicht in de trends die mensen in hun denken volgen. Bij Eviont werken we veel met 32 van deze metaprogramma’s en testen om die in kaart te brengen.

Terug naar motivatie. Er zijn twee patronen die direct invloed hebben op de wijze waarop mensen gemotiveerd worden. En die twee patronen zijn eigenlijk 2 kanten van dezelfde medaille. Dus naar mate iemand meer heeft van het ene patroon, heeft hij minder van het andere.

Naar toe

De ene denkstijl heet ‘naar toe’ en die naam geeft in essentie de betekenis van het patroon weer. Dit is de manier van denken waarin motivatie ontstaat om ergens naar toe te gaan, dus doelgericht. De mensen die deze voorkeur hebben worden gemotiveerd door doelen, resultaten, dingen die ze wel willen.

De mensen die deze voorkeur hebben zijn dus de mensen die gemotiveerd raken in het voorbeeld hierboven. De beste in onze branche? Dubbel bedrijfsresultaat? En dan ook nog meer salaris? Wanneer kan ik beginnen!

Weg van

Maar er is dus nog een andere denkstijl en die heet ‘weg van’. Weer een vrij goed gekozen naam. Mensen met voorkeur voor de denkstijl ‘weg van’ worden heel anders gemotiveerd, namelijk door de dingen die ze niet willen, die ze willen vermijden of voorkomen. Die voelen pas innerlijke motivatie, urgentie en noodzaak om in beweging te komen als het niet in beweging komen (grote) risico’s met zich meebrengt. Ze denken in termen van risico’s en vermijden en praten vaak ook zo.

Je kunt je voorstellen dat als deze manier van denken jouw voorkeur heeft, je dan niet of nauwelijks aangesproken wordt door het voorbeeld hierboven. Het drukt simpelweg niet op jouw ‘motivatieknop’.

Beter zou dan werken: “Jongens, als we deze opdracht niet tot een goed einde brengen dan worden we nooit de beste in onze branche. En er is een grote kans dat ons bedrijfsresultaat niet gaat worden wat we ervan verwachten. En ik ben bang dat als we dat niet kunnen voorkomen, jullie dat volgend jaar ook gaan merken op je loonstrookje. Dus…nu even met z’n allen de schouders eronder!”

Merk je het verschil? Grote kans dat de eerste manier van het motiveren van je team je meer aanspreekt. Want statistisch gezien worden meer mensen gemotiveerd door ‘naar toe’ dan door ‘weg van’. En over het algemeen zijn de meeste leidinggevenden, mede door de aard van hun werk, meer gericht op naar toe. Toch is er zeker een derde van de mensen die in meer of mindere mate de ‘weg van’ argumenten nodig hebben om hun motivatie te vinden.

Dus om je hele team zo goed mogelijk te motiveren, kun je jezelf maar beter aanleren om beide manieren van motiveren te gebruiken.

TIP:

  1. Begin rustig. Ga eerst op onderzoek uit naar je eigen voorkeur: wordt je meer gemotiveerd door bereiken van dingen of door het vermijden van dingen? Check dan vooral waar je de meeste energie en urgentie bij voelt;
  2. Ken je je eigen voorkeur? Ga dan eens op onderzoek uit bij je mensen en ontdek wat hun voorkeur is. Soms ligt het er dik bovenop, in andere gevallen moet je wat beter je best doen. Luister eens goed hoe ze praten, en waar de meeste energie zit als ze praten. Gaat het dan over dingen die we wel willen of juist niet willen?;
  3. Experimenteer met het afstemmen van jouw motivatiemanier op de voorkeuren van je individuele teamleden. Verwacht dat het lastiger is of onnatuurlijker kan voelen als je daarvoor–even- van je eigen voorkeur af moet wijken.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Werken de tips voor jou? Heb jij nog andere motivatietips? Laat je reactie hieronder achter!

Vind je dit waardevol? Dan weet ik zeker dat je ons e-book ‘De 5 valkuilen voor leidinggevenden’ ook waardevol vindt. Daar staan naast deze tip nog 4 waardevolle tips die je als leidinggevende praktisch verder kunnen helpen. Op deze pagina kun je hem gratis downloaden!

Eelko Vooijs

Eelko Vooijs

eelko@eviont.nl

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is verplicht.

Voornaam *

Dit veld is verplicht.

Achternaam *

Vul een geldig e-maildres in.

E-mail *

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Plaats een reactie

Dit veld is verplicht.

Naam*

Vul een geldig e-mailadres in.

E-mailadres*

Dit veld is verplicht.

Bericht*