n1VY8km

Lastig gesprek? Gebruik deze 3 tips!

Door Eelko Vooijs •

Lastige gesprekken, we hebben ze allemaal wel eens. Een gesprek waarin je niet effectief bent en zelden je doel haalt. Met je klant of leverancier, maar ook met je medewerker of juist je baas, je kind, je partner of gewoon een vriend…. er zijn genoeg mensen met wie je deze ervaring kunt hebben.

Met deze drie tips ga je beter zo’n gesprek in en wordt de kans er een effectief gesprek van te maken een stuk groter.

Tip 1: check je contract

Het klinkt raar, maar bij lastige gesprekken blijkt vaak dat de wederzijdse verwachtingen en rollen ten aanzien van de relatie niet duidelijk zijn. Eigenlijk nog erger: beide partijen denken wel dat ze duidelijk zijn, maar hebben daar andere ideeën over.

n1VY8km

Zo geeft de psychologe bij thuiskomst een tip aan haar man zodat hij zich beter kan voelen, en wil de baas vriendschappelijke feedback geven aan de medewerker die zijn kantoor binnenkomt. Dat levert twee lastige gesprekken op. De man van de psychologe voelt zich behandeld als patiënt en de medewerker snapt niets van de amicale toon van zijn baas: wat wil hij nou?

Hoe dan wel? Bij twijfel, benoem ‘het contract’ dat voor jullie gesprek geldt. “Oke Jan, wat ik nu ga zeggen is niet vanuit mijn rol als manager maar uit mijn rol als vriend en gewaardeerde collega…”

Voordeel: de ander weet waar hij aan toe is, en –net zo belangrijk- je hebt het voor jezelf ook weer even helder.

Tip 2: volgen en leiden

Een open deur, maar erg belangrijk: zorg ervoor dat je aandacht hebt voor het contact tijdens het gesprek. Ook (of juist) in een lastig gesprek is een goed contact essentieel. Vanuit goed contact kan je bijna alles zeggen en zonder goed contact schiet zelfs de meest aardige opmerking in het verkeerde keelgat.

Goed contact ontstaat door eerst te volgen en daarna pas te gaan leiden. Verplaats je dus eerst maximaal in de ander. Begrijp zijn of haar probleem of standpunt, of je het er nu mee eens bent of niet. Laat ook merken dat je dit doet. Laat dan pas de ander weten wat voor jou belangrijk is. Raak je tijdens het gesprek het goede contact weer kwijt? Begin opnieuw te volgen.

Tip 3: gebruik de juiste overtuigingen

Zodra je een gesprek in gaat heb je vaak al allerlei overtuigingen over de ander. ‘Ze wil me toch niet begrijpen’, ‘Hij reageert alleen maar vanuit weerstand’, ‘Ze vinden me toch niet aardig’… En wat je gelooft over iemand, bepaalt direct hoe je iemand benadert in een gesprek. Je stem, de blik in je ogen, de woorden die je kiest….alles wordt gestuurd door je overtuigingen. Welke overtuigingen gebruiken mensen die altijd makkelijk door een lastig gesprek heen komen dan?

Ten eerste snappen zij dat iedereen zijn eigen unieke manier heeft om naar de werkelijkheid te kijken, en dat de ene manier niet beter is dan de andere (De kaart is niet het gebied).

Daarnaast geloven zij dat er in communicatie geen mislukking bestaat, alleen maar resultaten. Dus als ze iets duidelijk willen maken aan een ander, en die reageert op een heel andere manier dan verwacht, dan zoeken ze gewoon een andere manier om hun punt te maken. En als dat nodig is nog een, en nog een…

Op deze manier houden ze altijd het initiatief en kunnen net zolang doorgaan tot hun resultaat is bereikt.

Ik wil je uitnodigen om deze tips in de praktijk eens uit te proberen. Dat ze werken weet ik zeker. Het is onmogelijk een ineffectief gesprek te hebben als je contract helder is, je goed contact hebt en je vanuit ondersteunende overtuigingen kunt communiceren 🙂

Ga je ermee aan de slag? Laat me je ervaringen hieronder weten!

In dit blogartikel staan een paar kleine NLP onderdelen uitgelegd. Vind je dat interessant? Kijk dan eens verder naar onze NLP opleidingen .

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is verplicht.

Voornaam *

Dit veld is verplicht.

Achternaam *

Vul een geldig e-maildres in.

E-mail *

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Plaats een reactie

Dit veld is verplicht.

Naam*

Vul een geldig e-mailadres in.

E-mailadres*

Dit veld is verplicht.

Bericht*