telephone-586266

Kom in beweging!

Door Eelko •

Ken je dat, je wilt al heel lang iets doen maar het komt er telkens maar niet van. Of het nu gaat om (weer) beginnen met sporten, de telefoon oppakken voor koude acquisitie of een belangrijke keuze in je carrière maakt eigenlijk niet uit. Iedereen kent hier wel zijn eigen voorbeelden van.

Hoe komt dat eigenlijk en –belangrijker- hoe los je het weer op?

Eerst maar eens een misverstand uit de wereld helpen. Anderen denken vaak dat je niet zo actief bent op datgene wat er telkens maar niet van komt. Misschien vinden ze je zelfs lui. Toch is vaak het tegenovergestelde waar, je bent er juist heel druk mee, maar vooral in je hoofd. Je hebt waarschijnlijk alle voor- en nadelen al honderd keer tegen elkaar afgewogen, hebt in je hoofd lijstjes gemaakt van sporten die je wel en niet leuk vindt of hebt in gedachten alle mogelijke carrièrepaden al langsgelopen.

 

telephone-586266

Hoezo niet actief? Soms kun je er zelfs niet van slapen, zo actief!

Het punt is dat je dus vooral mentaal actief bent en dat komt omdat je er in die context een bepaalde denkstijl op na houdt. Deze denkstijl noemen we ‘reflectief’ en dat wil zeggen dat je –voor het onderwerp waar het over gaat- relatief veel tijd en informatie nodig hebt voordat je tot daadwerkelijk handelen overgaat.

Vaak komt het wel tot handelen, maar dus heel laat. En het kan natuurlijk ook gebeuren dat het dan geen zin meer heeft of niet meer kan…

De tegenovergestelde denkstijl heet ‘proactief’. Mensen die een proactieve denkstijl gebruiken hebben relatief weinig tijd en informatie nodig om tot actie over te gaan. Het is trouwens niet zo dat de ene manier van denken beter is dan de andere. Je kunt je voorstellen dat als je je been hebt gebroken, het fijn is een chirurg te treffen die eerst zorgvuldig even alle opties afweegt voordat hij begint te opereren…

En toch is het voor veel dagelijkse dingen niet zo handig. Wil je weer gaan sporten om je conditie te verbeteren? Denk reflectief en een half jaar later heb je alle informatie over welke sporten je in jouw buurt kunt doen, hoeveel tijd dat kost, wat de voor- en nadelen van de verschillende sporten zijn, etc. Maar grote kans dat je nog geen minuut aan je conditie hebt gewerkt.

In dit soort gevallen is het mooi als je de tegenovergestelde, proactieve, denkstijl kunt activeren.

Hoe dat dan moet? Het begint met het besef dat het een gevolg is van de manier waarop je denkt. En soms is dat al genoeg. Wil je nog een stapje verder gaan, geef jezelf dan een vraag mee om de andere denkstijl te activeren. Als je toch veel denkt: denk dan eens na over de vraag: “wat ga ik nu concreet doen?” en koppel daar bij voorkeur een termijn aan: “….voor het einde van de maand?”.

Tenslotte kun je jezelf ook gewoon een ‘taak’ geven. Dus: ik ga concreet deze week drie dingen doen om een goede sport te vinden.

In veel gevallen helpen deze vragen en taken je om de andere manier van denken te activeren. Hierdoor kom je in actie en creëer je nieuwe ervaringen die het vaak makkelijker maken om de volgende actie te doen.

Ik ben benieuwd: hoe lukt het jou om in actie te komen als het er telkens maar niet van komt?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is verplicht.

Voornaam *

Dit veld is verplicht.

Achternaam *

Vul een geldig e-maildres in.

E-mail *

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Plaats een reactie

Dit veld is verplicht.

Naam*

Vul een geldig e-mailadres in.

E-mailadres*

Dit veld is verplicht.

Bericht*